Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71281
Title: | Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica |
Authors: | Andrade Martínez, Diego Valery Yanza Gaibor, Steeven David |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Yanza Gaibor, S. D. Andrade Martínez, D. V. (2025) Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71281 |
Abstract: | Abstract:This study aims to verify the pedagogical principles that underpin the planning of the pre-professional practice developed by students in the Basic Education program at the Universidad Técnica Particular de Loja. A quantitative and descriptive approach was adopted, analyzing 10 micro-curricular plans through documentary observation guides to identify their theoretical foundations, key elements, and implicit pedagogical principles. The results indicate that most plans integrate contemporary pedagogical approaches, promoting meaningful and contextualized learning. However, areas for improvement were identified, such as the need for greater clarity in some objectives and evaluation criteria. The implications for teacher training are discussed, and recommendations are proposed to strengthen educational practice. This study contributes to the field of educational research by providing a detailed analysis of pre-professional planning and highlighting the importance of the relationship between theory and practice. Additionally, it provides a solid foundation for future research and educational policies aimed at improving the quality of basic education in the Ecuadorian context. |
Description: | Resumen: El presente estudio tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica profesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. Se adoptó un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo, analizando 10 planificaciones microcurriculares mediante guías de observación documental para identificar sus fundamentos teóricos, elementos clave y principios pedagógicos implícitos. Los resultados indican que la mayoría de las planificaciones integran enfoques pedagógicos contemporáneos, promoviendo un aprendizaje significativo y contextualizado. Sin embargo, se identificaron áreas de mejora, como la necesidad de mayor claridad en algunos objetivos y criterios de evaluación. Se discuten las implicaciones para la formación docente y se proponen recomendaciones para fortalecer la práctica educativa. Este estudio contribuye al campo de la investigación educativa al ofrecer un análisis detallado de la planificación preprofesional y resaltar la importancia de la relación entre teoría y práctica. Además, proporciona una base sólida para futuras investigaciones y políticas educativas que busquen mejorar la calidad de la educación básica en el contexto ecuatoriano. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146701.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.