Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71389
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Vivanco Ríos, Leidy Adriana
Carrillo Ajila, Kimberly del Cisne
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Carrillo Ajila, K. D. C. Vivanco Ríos, L. A. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71389
Abstract: Abstract: This study investigates how the use of authentic materials via WhatsApp can help improve listening skills in English as a foreign language outside the classroom. The research was conducted at a private school in Calvas, Loja, Ecuador, with thirteen second-year high school students with an A1 English level. The objective was to understand students' opinions and identify the advantages and disadvantages of using WhatsApp to share authentic materials. A mixed-method approach was used, collecting quantitative and qualitative data through surveys, a teacher interview, and observations during interventions, which were conducted through a WhatsApp group. Students completed six activities using videos as authentic materials, which were shared via WhatsApp. The results show that the students believe WhatsApp was a useful tool and motivated them to improve their listening skills, as it allowed them to learn with authentic language. This research highlights that WhatsApp can significantly help improve listening skills, empower students, and increase their engagement in learning.
Description: Resumen:Este estudio investiga cómo el uso de materiales auténticos a través de WhatsApp puede ayudar a mejorar las habilidades de escucha en inglés como lengua extranjera fuera del aula. La investigación se llevó a cabo en una escuela fiscomisional en Calvas, Loja, Ecuador, con trece estudiantes de segundo año de secundaria que tenían un nivel de inglés A1. El objetivo fue conocer las opiniones de los estudiantes y encontrar las ventajas y desventajas de usar WhatsApp para compartir materiales auténticos. Se utilizó un enfoque de método mixto, recopilando datos cuantitativos y cualitativos a través de encuestas, una entrevista a un docente y observaciones durante las intervenciones, que se realizaron a través de un grupo de WhatsApp. Los estudiantes completaron seis actividades utilizando videos como material auténtico, que fueron compartidos a través de WhatsApp. Los resultados muestran que los estudiantes creen que WhatsApp fue una herramienta útil y los motivó a mejorar sus habilidades de escucha, ya que les permitió aprender con lenguaje auténtico. Esta investigación destaca que WhatsApp puede ayudar en gran medida a mejorar la escucha, hacer que los estudiantes sean más autónomos y aumentar su compromiso con el aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144664.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.