Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71414
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Pinza Tapia, Eliana Ivanova
Noboa Jácome, Mateo David
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Noboa Jácome, M. D. Pinza Tapia, E. I. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71414
Abstract: Abstract: This study explored the potential of using authentic materials distributed through the WhatsApp platform to improve listening skills in B1-level English as a foreign language learners. Using a mixed-methods approach, quantitative and qualitative methods were combined to analyze the impact of six authentic video-based activities designed to encourage active listening and interaction in a virtual environment familiar to the students. In addition, appropriate study techniques were used, such as a teacher interview, observation, and, of course, a survey. The participants, a group of 10 students from an educational institution in Otavalo, experienced a significant increase in their confidence when listening in English, largely attributed to the immediacy of feedback and the opportunity to practice the language in real-life communicative situations. The results obtained support the viability of using WhatsApp as a complementary tool in foreign language teaching, offering a flexible and motivating space for developing listening skills. Furthermore, the careful selection of authentic materials and the design of meaningful activities were identified as key factors in the success of the intervention.
Description: Resumen:Este estudio exploró el potencial de utilizar materiales auténticos distribuidos a través de la plataforma WhatsApp para mejorar las habilidades de escucha en estudiantes de inglés como lengua extranjera de nivel B1. Utilizando una metodología mixta, se combinaron métodos cuantitativos y cualitativos para analizar el impacto de seis actividades auténticas basadas en videos diseñadas para fomentar la escucha activa y la interacción en un entorno virtual familiar para los estudiantes. Además, se utilizaron técnicas de estudio apropiadas como una entrevista al profesor, la observación y, por supuesto, la aplicación de una encuesta. Los participantes, un grupo de 10 estudiantes de una institución educativa de Otavalo, experimentaron un aumento significativo en su confianza al escuchar en inglés, en gran medida atribuido a la inmediatez de la retroalimentación y la posibilidad de practicar el idioma en situaciones comunicativas reales. Los resultados obtenidos respaldan la viabilidad del uso de WhatsApp como una herramienta complementaria en la enseñanza de lenguas extranjeras, ofreciendo un espacio flexible y motivador para el desarrollo de las habilidades de escucha. Además, se identificó que la selección cuidadosa de materiales auténticos y el diseño de actividades significativas fueron factores clave para el éxito de la intervención.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144712.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.