Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71647
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Gómez González, Marcela Tatiana Pauta Loayza, Mariana Aracely |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Pauta Loayza, M. A. Gómez González, M. T. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71647 |
Abstract: | Abstract: The systematization of pedagogical experiences in the EFL teacher training program was developed to analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher in the Ecuadorian education system. Therefore, the research method used was qualitative, as it studied the perceptions collected and identified throughout the practices. In other words, the systematization process compiles, organizes, and analyzes the data obtained from previous teaching experiences in order to construct a learning process based on these practices, which can then be passed on to future generations of practitioners. In fact, based on the work, it was concluded that practices in the field of English language teaching allow for continuous improvement in the quality of teaching. By documenting and reflecting on their experiences, future teachers will be able to identify areas that need improvement, which will contribute to their professional development and optimize the teaching-learning process. |
Description: | Resumen:La sistematización de experiencias pedagógicas en el programa de formación docente EFL se desarrolló con el fin de analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales como profesor de EFL en el sistema educativo ecuatoriano. Por lo tanto, el método de investigación utilizado para el desarrollo de la investigación fue el cualitativo, ya que se estudiaron las percepciones recogidas e identificadas a lo largo de las prácticas. Es decir, el proceso de sistematización se encarga de recopilar, organizar y analizar los datos obtenidos de las previas experiencias vividas en la práctica docente, con el fin de construir un proceso de aprendizaje en base de las practicas, para luego poderlo trasmitir a las futuras generaciones de practicantes. De hecho, en base al trabajo se concluyó que las prácticas en el ámbito de la enseñanza del idioma inglés permiten mejorar continuamente la calidad de la enseñanza. Al documentar y reflexionar las experiencias vividas, los futuros docentes podrán identificar aquellos aspectos que necesitan mejorar, lo que contribuirá a su desarrollo profesional y a la optimización de los procesos de enseñanza-aprendizaje. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144764.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.