Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71686
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Inga Ordóñez, Gabriela Cecibel Miranda Cruz, Caleb Jonatan |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Miranda Cruz, C. J. Inga Ordóñez, G. C. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71686 |
Abstract: | Abstract: The EFL Teaching Training Program's Systematization of Pedagogical Experiences aims to reflect on pre-professional practices' good and negative features. The qualitative method was applied to analyze a series of lessons observed and taught, approached from both receptive and applicative perspectives. This teaching experience was then systematized based on the data collected in the role of an observing and lead teacher at the basic education and bachillerato levels in. Observation materials were used for academic evaluation and analysis, while planning documents served as guiding tools for implementing the pedagogical aspects under consideration namely, planning, linguistic aspects, learning management, and methodology. Within the EFL (English as a Foreign Language) context, certain key elements facilitate and clarify the instructional process: a clear presentation of the topic, well-defined objectives, an appropriate language level, and fluid teacher student interaction. Moreover, the practical application of various learning approaches, reinforced by contemporary methodologies, remains central to successful classroom instruction. By consistently focusing on the learner s objectives and fostering their curiosity, this approach promotes English as an essential communicative skill in modern society. |
Description: | Resumen: La Sistematización de Experiencias Pedagógicas del Programa de Formación de Docentes en Inglés como Lengua Extranjera tiene como propósito reflexionar sobre los aspectos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales. A través de esta sistematización, se analizan los aspectos pedagógicos que surgen de la experiencia como docente, empleando un método cualitativo para examinar una serie de lecciones observadas y enseñadas, abordadas desde perspectivas tanto receptivas como aplicativas. Durante el proceso, se emplearon materiales de observación para la evaluación y el análisis académico, mientras que los documentos de planificación fungieron como herramientas clave para implementar los componentes pedagógicos planificación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología. En el contexto de la enseñanza de inglés como lengua extranjera, ciertos factores facilitan y aclaran el proceso de instrucción: una presentación clara del tema, objetivos bien definidos, un nivel lingüístico adecuado y una interacción fluida entre el docente y los estudiantes. Asimismo, la aplicación práctica de diversos enfoques de aprendizaje, reforzada por metodologías actuales, resulta esencial para una instrucción eficaz. Al centrar la atención en los objetivos del estudiante y alentar su curiosidad, se promueve el inglés como una habilidad comunicativa fundamental en la sociedad contemporánea. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145779.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.