Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71776
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Inga Ordóñez, Gabriela Cecibel Velasquez Cornejo, Romy Andrea |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Velasquez Cornejo, R. A. Inga Ordóñez, G. C. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71776 |
Abstract: | Abstract: This work covers the Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program. The main objective is to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher. The qualitative method was used where information was obtained from two Practicums to analyze the classroom practices observed and taught as a main English teacher in two different contexts: Basic education and Bachillerato. The information was organized around four pedagogical aspects: planning, linguistic aspects, learning management and methodology. To systematize the information, a description of the classes was made considering some sub-aspects within each pedagogical aspect and after the descriptions, reflections were made and each of them was supported by scientific theory. In the process of teaching English as a foreign language, planning the curriculum with clear objectives, demonstrating strong language skills, creating a dynamic and inclusive learning environment, and using diverse and contemporary approaches are essential and important for educational success. It allows students to build a solid linguistic foundation, explore language skills to meet the challenges that are currently required in education. |
Description: | Resumen: Este trabajo aborda la Sistematización de las Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación Docente en inglés como Lengua Extranjera (EFL). El objetivo principal es reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas pre-profesionales como docente de inglés. Se utilizó el método cualitativo, obteniendo información de dos prácticas profesionales para analizar las prácticas de aula observadas y enseñadas como profesora principal de inglés en dos contextos diferentes: Educación Básica y Bachillerato. La información se organizó en torno a cuatro aspectos pedagógicos: planeación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología. Se realizaron descripciones de las clases considerando subaspectos dentro de cada aspecto pedagógico y, después, se reflexionó sobre los resultados, apoyando las reflexiones con teorías científicas. En la enseñanza del inglés como lengua extranjera, la planeación curricular con objetivos claros, el desarrollo de habilidades lingüísticas sólidas, la creación de un entorno de aprendizaje dinámico e inclusivo, y el uso de enfoques contemporáneos son esenciales para el éxito educativo. Estos factores permiten a los estudiantes construir una base lingüística sólida y enfrentar los desafíos educativos actuales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145342.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.