Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71953
Title: Relacion familia-escuela en niños 3 a 5 años
Authors: Carrera Toapanta, Jaime Javier
Lima Villacis, Darla Joan
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Lima Villacis, D. J. Carrera Toapanta, J. J. (2025) Relacion familia-escuela en niños 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71953
Abstract: Abstract: The family-school relationship is crucial for the integral development of preschool-age children. However, a gap often exists between the family and school that can negatively impact children's learning, safety, and well-being. This research explores the family-school relationship in children aged 3-5, aiming to strengthen communication and participation between both parties. A field study was conducted with 10 initial education teachers and 10 family parents through surveys. The results show that communication and participation between the family and school are essential for children's integral development. However, barriers were identified that hinder an effective relationship, such as lack of time and lack of information. This research provides recommendations to strengthen the family-school relationship, including the implementation of communication and participation programs, and training for teachers and family parents. The results of this research can be used to improve the quality of initial education and promote children's integral development.
Description: Resumen: La relación familia-escuela es fundamental para el desarrollo integral de los niños en edades tempranas. Sin embargo, a menudo se presenta una brecha entre la familia y la escuela que puede afectar negativamente al aprendizaje, seguridad y el bienestar de los niños. Esta investigación explora la relación familia-escuela en niños de 3 a 5 años, con el objetivo de fortalecer la comunicación y participación entre ambas partes. Se realizó un estudio de campo con 10 maestros de educación inicial y 10 padres de familia, mediante encuestas. Los resultados muestran que la comunicación y participación entre la familia y la escuela son fundamentales para el desarrollo integral de los niños. Sin embargo, se identificaron barreras que impiden una relación efectiva, como la falta de tiempo y la falta de información. Esta investigación proporciona recomendaciones para fortalecer la relación familia-escuela, como la implementación de programas de comunicación y participación, y la capacitación de maestros y padres de familia. Los resultados de esta investigación pueden ser utilizados para mejorar la calidad de la educación inicial y promover el desarrollo integral de los niños.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146853.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.