Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/20912
Title: Propuesta de intervención para mejorar el clima de aula en el séptimo grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa San Francisco de Asís, de la ciudad de Loja, año lectivo 2016-2017
Authors: Tuza Granda, Anita Lucía.
metadata.dc.contributor.advisor: Andrade Vargas, Lucy Deyanira.
Keywords: Educación primaria-- -Loja (Ecuador)
Aulas-- -Clima social-- -Innovación
Magíster en pedagogía-- -Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-10-04T16:37:26Z
Issue Date: 2017
Citation: Tuza Granda, Anita Lucía. (2017). Propuesta de intervención para mejorar el clima de aula en el séptimo grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa San Francisco de Asís, de la ciudad de Loja, año lectivo 2016-2017. (Trabajo de Titulación de Magister en Pedagogía. ). UTPL, Loja.
Abstract: The present research is related to the learning environment in the seventh year of Basic General Education of the Educational Unit San Francisco de Asís, aimed to "Design a proposal for intervention to improve the classroom social climate based on the pedagogical communication of the process of teaching-learning ". The methods used were Analytic - Synthetic, Inductive - Deductive, for the collection of information was used as survey techniques, the same that through closed questionnaire questionnaires allowed to measure the variables, the analysis of the results allowed to raise a proposal of intervention to improve the classroom climate. It is concluded that students and teachers agree that a change in classroom climate is necessary for teachers to generate greater control and leadership in educational processes. Therefore it is recommended to strengthen the processes of training of teachers to maintain motivation in students. The present research is related to the learning environment in the seventh year of Basic General Education of the Educational Unit San Francisco de Asís, aimed to "Design a proposal for intervention to improve the classroom social climate based on the pedagogical communication of the process of teaching-learning ". The methods used were Analytic - Synthetic, Inductive - Deductive, for the collection of information was used as survey techniques, the same that through closed questionnaire questionnaires allowed to measure the variables, the analysis of the results allowed to raise a proposal of intervention to improve the classroom climate. It is concluded that students and teachers agree that a change in classroom climate is necessary for teachers to generate greater control and leadership in educational processes. Therefore it is recommended to strengthen the processes of training of teachers to maintain motivation in students.
Description: La presente investigación está relacionada con el clima de aula en el séptimo grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa San Francisco de Asís, tuvo como objetivo “Diseñar una propuesta de intervención para mejorar el clima social de aula basada en la comunicación pedagógica del proceso de enseñanza-aprendizaje”. Los métodos que se utilizó son Analítico – Sintético, el Inductivo – Deductivo, para la recopilación de la información se utilizó como técnicas la encuesta, la misma que a través de cuestionarios de preguntas cerradas permitió medir las variables, el análisis de los resultados permitió plantear una propuesta de intervención para mejorar el clima de aula. Se concluye que los estudiantes y maestros coinciden en afirmar que es necesario un cambio en el clima de aula que los docentes generen mayor control y liderazgo en los procesos educativos. Por lo que se recomienda fortalecer los procesos de capacitación de los docentes para mantener la motivación en los estudiantes.
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/20912
ISMN: 1272018
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tuza Granda, Anita Lucía.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.