Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30451
Title: | The impact of using Information and Communication Technologies to develop speaking skills in Ecuadorian English learners during the COVID-19 pandemic |
Authors: | González Torres, Paúl Fernando Quezada Chuquirima, Tatiana Lucia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Quezada Chuquirima, T. L. González Torres, P. F. (2022) The impact of using Information and Communication Technologies to develop speaking skills in Ecuadorian English learners during the COVID-19 pandemic [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30451 |
Abstract: | Abstract: Nowadays, the use of technological didactic resources experiments impressive changes in education around the world. Ecuador is a country where ICT materials have changed the teaching-learning process. Consequently, this research attempts to know the impact of using technological didactic resources to enhance the speaking skills of Ecuadorian English learners during the pandemic time. This study aims to explore the perceptions about how useful ICT resources are to improve speaking skills in students who learn English as a Foreign Language. Likewise, this investigation was carried out by using a mixed-method where 105 survey questionnaires to students of the first year of senior high school and 5 interviews to educators who teach the EFL were applied and analyzed. Moreover, these instruments were applied in 3 high school institutions in Loja city. The findings show that the learning experience applying ICT resources to enhance speaking skills was perceived as satisfactory for teachers and students because these tools allow students to be focused on comments, questions, or in any pedagogical activity developed during virtual classes. |
Description: | Resumen: Actualmente, el uso de recursos didácticos tecnológicos experimenta impactantes cambios en la educación alrededor del mundo. Ecuador es un país donde los recursos TIC demostraron cambios en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Por ello, esta investigación intenta conocer el impacto de los recursos didácticos tecnológicos para desarrollar la habilidad del habla en estudiantes ecuatorianos, durante el tiempo de pandemia. Este estudio explora las percepciones acerca de cuan útil son las TIC como recursos tecnológicos para mejorar la habilidad del habla en estudiantes quienes aprenden inglés como idioma extranjero. Asimismo, esta investigación fue llevada a cabo usando un método mixto donde se aplicaron y analizaron 105 cuestionarios para estudiantes de bachillerato y 5 entrevistas para maestros que enseñan inglés como idioma extranjero. Adicionalmente, estos instrumentos fueron aplicados en 3 colegios de la ciudad de Loja. Los resultados muestran que la experiencia en el aprendizaje aplicando las TIC como recursos para mejorar la habilidad del habla fue satisfactoria para estudiantes y maestros porque estas herramientas permiten que los estudiantes se enfoquen en comentarios, preguntas, o cualquier actividad pedagógica desarrollada durante clases virtuales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129511.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.