Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30554
Title: | Perspectivas docentes sobre la enseñanza de la filosofía como problema filosófico |
Authors: | Vélez León, Paulo Emanuel Palacios Cordero, Mireya del Pilar |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Palacios Cordero, M. D. P. Vélez León, P. E. (2022) Perspectivas docentes sobre la enseñanza de la filosofía como problema filosófico [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30554 |
Abstract: | Abstract:The teaching of Philosophy as a philosophical problem that generates critical thinking at the high school level is the motivation for this work. Starting from a problematic situation analyzed on the basis of a literature review, the Philosophy teacher perspectives on the teaching of Philosophy were identified. The research was based on a qualitative approach using a survey that included: sociodemographic -academic characterization, the relationship that Philosophy has with reality and daily life, the perceived importance of current philosophical problems and the teacher's perception of the contribution of current Philosophy curriculum to critical thinking. A strong link between the teachers surveyed with philosophy as a disciplinewas identified, since mostof them have third-level studiesin the area, with an inclination towards it by prior decision. Teachers consider that there are important philosophical problems related to everyday life and current reality that must be properly identified and analyzed. Philosophy contextualized in this way is called to fulfill a main role as a transversal axis in the training of students with critical thinking. |
Description: | Resumen: Laenseñanza de la Filosofía como un problema filosóficoque genere pensamiento crítico a nivel de bachillerato es el móvil de este trabajo. Partiendo de una situación problémica analizada sobre la base de una revisión de literatura se identificaron las perspectivas docentes sobre la enseñanza de la Filosofía. La investigación se basó en un enfoque cualitativo empleando una encuesta que incluyó: caracterización sociodemográfica-académica,la relación que tiene la Filosofía con la realidad y la vida cotidiana, la importancia percibida sobre actualidad de los problemas filosóficos y la percepción docente sobre aporte del actual currículo de Filosofía al pensamiento crítico. Se identificó un fuerte vínculo de los docentes encuestados con la filosofía como disciplina, pues la mayoría tiene formación de tercer nivelen el área, con inclinación hacia ella por decisión previa. Los docentes consideran que existen problemas filosóficos importantes relacionados con la vida cotidiana y la realidad actual que deben ser apropiadamente identificados y analizados. La filosofía así contextualizada estállamada a cumplir un rol principal como eje transversal en la formación de estudiantes con pensamiento crítico. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129688.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.