Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33273
Title: | El lenguaje de señas como elemento inclusivo para la enseñanza en el área de Lengua y Literatura |
Authors: | Vacacela Medina, Carlos María Robles Córdova, Bertha Victoria |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Robles Córdova, B. V. Vacacela Medina, C. M. (2022) El lenguaje de señas como elemento inclusivo para la enseñanza en el área de Lengua y Literatura [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33273 |
Abstract: | Abstract: The present work entitled Sing Language as an inclusive element for teaching in the are of language and Literature in view 14.13% of Ecuadorians have hearing impairment, which generates limitations in the educational environment, making learning difficult. Therefore, the use of sign language is essential to create inclusive environments in the classroom and give students the same development opportunities as their hearing peers. Therefore, it is proposed as an objective to use sign language as an inclusive element to improve teaching in Language and Literature. For this purpose, a research based on non-participatory observation, qualitative approach, exploratory and descriptive method, bibliographic type is used. The results indicate that there is a worldwide interest in meeting the learning needs of people who experience some kind of disability, where the Ecuadorian State has made efforts from the institutional framework and the creation of public policies. |
Description: | Resumen: El presente trabajo titulado El lenguaje de señas como elemento inclusivo para la enseñanza en el área de Lengua y Literatura ante el conocimiento de que, a nivel nacional, el 14.13% de ecuatorianos presenta algún problema de audición que generan limitaciones en el ámbito educativo, lo que conlleva a padecer cierta dificultad en el aprendizaje y consciente de la necesidad de conocer y utilizar el lenguaje de señas, se propone como objetivo demostrar que el uso del lenguaje de señas como elemento inclusivo mejora la enseñanza en el área de Lengua y Literatura. Para este fin, se usa una investigación basada en la observación no participativa, de enfoque cualitativo, de método exploratorio y descriptivo, de tipo bibliográfico. Cuyos resultados indican que existe un interés a nivel mundial por atender las necesidades de aprendizaje de las personas que experimentan algún tipo de discapacidad, en donde el Estado ecuatoriano ha realizado esfuerzos desde la institucionalidad y la creación de política públicas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=132489.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Lengua y Literatura |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.