Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37569
Title: Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional Unidad Educativa Santa Isabel
Authors: Rodríguez Romero, Juan Carlos
Pasato Pizarro, Jessica Maribel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Pasato Pizarro, J. M. Rodríguez Romero, J. C. (2023) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional Unidad Educativa Santa Isabel [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37569
Abstract: Abstract:The present research work entitled Principles of Constructivism in the Proposal Institutional Pedagogical Unit of the Educational Unit "Santa Isabel" focuses on the study of the teaching-learning process applied by the teachers of the Santa Educational Unit Isabel. Within this approach, aspects related to its pedagogy are addressed, didactics, Curriculum, School and principles of constructivism. These areas are worked From the perspective of Claudia Ordoñez, the results obtained are the following: the educational unit only has three principles: individual process of construction of meaning, prior knowledge versus new learning, and performances authentic for comprehensive authentic understanding. The methodology used is content analysis that provides an essential resource such as the pedagogical proposal institutional. It is recommended that the institution be more flexible for curricular change adopting a formative evaluation/feedback process so that the learner can build their own knowledge based on direct and indirect experiences lived and reflected in their daily lives.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación titulado Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Santa Isabel se centra en estudio del proceso de enseñanza-aprendizaje que aplican los docentes de la Unidad Educativa Santa Isabel. Dentro de este enfoque se aborda aspectos relacionados con su pedagogía, didáctica, Currículo, Escuela y principios del constructivismo. Esos ámbitos se trabajan desde la perspectiva de Claudia Ordoñez, Los resultados obtenidos son los siguientes: la unidad educativa solo cuenta con tres principios: proceso individual de construcción de significado, los conocimientos previos frente a nuevos aprendizajes y los desempeños auténticos para la comprensión autentica comprensiva. La metodología manejada es análisis de contenido que brinda un recurso impresendible como la propuesta pedagógica institucional. Se recomienda que la institución sea más flexible para el cambio curricular adoptando un proceso de evaluación/retroalimentación formativa para que el alumno pueda ir construyendo su propio conocimiento a base de experiencias directas e indirectas vividas y reflejadas en su diario vivir.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134328.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.