Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67905
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Inga Ordóñez, Gabriela Cecibel Arellano Kunamp, Dayana Lizeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Arellano Kunamp, D. L. Inga Ordóñez, G. C. (2024) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/67905 |
Abstract: | Abstract: The aim of the Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program is to analyze and reflect about four primary pedagogical aspects and the use of them positively or negatively by EFL teachers during pre-professional practices. The information gathered from different practicums was systematized, in which classes were observed and classes were taught taking the role of an English teacher in both basic education and baccalaureate. In addition, the methodology used to carry out the systematization process was the qualitative method, and the instruments used to systematize the experiences of pre- professional practices were observation sheets and lesson plans. Finally, it was concluded that effective planning facilitated synchronous and progressive learning, while competent use of language by teachers improved students' understanding, but, on the other hand, classroom management suffered from a lack of modernity and technological integration, which limited interactive activities and various instructional methods. Reliance on traditional methodologies stifled creativity and engagement, underscoring the need for innovative strategies. The systematization of pre-professional practices facilitated the acquisition of new information to reflect on teaching practices in different educational contexts. |
Description: | Resumen: La Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación de Profesores de inglés como Lengua Extranjera, tiene como objetivo analizar y reflexionar sobre cuatro aspectos pedagógicos y el uso positivo o negativo de ellos por parte de los profesores durante las prácticas preprofesionales. La información de los prácticums en las que se observaron y se impartieron clases asumiendo el rol de profesor de inglés en la educación básica y bachillerato fue sistematizada. La metodología utilizada fue el método cualitativo, y los instrumentos utilizados fueron hojas de observación y planificaciones. Finalmente se concluyó que una planificación efectiva facilitó el aprendizaje sincrónico y progresivo, mientras que el uso competente del lenguaje por parte de los profesores mejoró la comprensión de los estudiantes. Sin embargo, la gestión del aula sufrió por la falta de modernidad e integración tecnológica, lo que limitó las actividades interactivas y diversos métodos de enseñanza. Las metodologías tradicionales sofocaron la creatividad y el compromiso, subrayando la necesidad de estrategias innovadoras. La sistematización de experiencias facilitó la adquisición de información para reflexionar sobre la práctica docente en diferentes contextos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142181.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.