Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68012
Title: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program
Authors: Jaramillo Pontón, Mayra Fernanda
Toro López, Vanessa del Rocío
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Toro López, V. D. R. Jaramillo Pontón, M. F. (2024) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68012
Abstract: Abstract: The research focuses on the process of systematizing pedagogical experiences obtained in the English Foreign Language (EFL) training program, through the analysis and reflection of the positive and negative aspects of pre-professional practices as an EFL teacher. The methodology applied in the study was qualitative method. The data were collected through the final reports from Practicum I and Practicum II whereas a pre-service teacher imparted some classes to Basic Education and Bachillerato students and as in-service teacher were observed and then taught to them. English classes were systematized by considering 4 pedagogical aspects: planning, linguistic aspects, learning management, and methodology, each of which had to include their respective reflections supported by reliable bibliographic sources. As a result, the importance of practical experience to gain the necessary expertise to instruct students considering their diverse needs and interests is highlighted, since this is pivotal to improve the teaching-learning process. This research offers valuable insights to future English teachers who need to know how to overcome main constraints in the educational system, to benefit and help their students language acquisition.
Description: Resumen: La investigación se centra en el proceso de sistematización de las experiencias pedagógicas obtenidas por programa de formación de Lengua Extranjera Inglesa (EFL), a través del análisis y reflexión de los aspectos positivos y negativos de las prácticas pre-profesionales como docente de EFL. La metodología fue cualitativa. Los datos recolectados fueron los informes finales de las Practicum I y Practicum II donde como docente en formación se observaron y luego impartieron algunas clases a estudiantes de Educación Básica y Bachillerato y como docente en servicio. Las clases de inglés se sistematizaron considerando 4 aspectos pedagógicos: planificación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología, donde se debía incluir las respectivas reflexiones sustentadas por bibliografías confiables. Como resultado, se destaca la importancia de la experiencia práctica para adquirir los conocimientos necesarios para enseñar a los estudiantes considerando sus diferentes necesidades e intereses, siendo fundamental para mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje. Esta investigación ofrece información valiosa para los futuros profesores de inglés que necesitan saber cómo superar las principales limitaciones del sistema educativo para beneficiar y ayudar a la adquisición del idioma.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141803.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.