Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29878
Title: | Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Thomas Jefferson |
Authors: | Díaz Sozoranga, Ruth Margarita Durán Capa, Jazmín Alejandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Durán Capa, J. A. Díaz Sozoranga, R. M. (2022) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Thomas Jefferson [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29878 |
Abstract: | Abstract:Education is the formative pillar of people; however, over the years educational institutions have maintained a traditional education, which has caused a limitation in the development of education. Therefore, in the present research "Principles of Social Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal Ananalysis is carried out through the foundation of the theoretical framework, starting from the idea that explains how the construction of meaning begins from the previous knowledge of the student. Constructivism is presented as an improvement of the learning process and the principles of constructivism based on the readaptation of the teaching-learning process are encouraged. Through bibliographic research, the explanation of Social Constructivism and its principles is supported, in relation to the learning of students in accordance with the Institutional Pedagogical Proposal, of the Tomas Jefferson Educational Unit. Finally, it is concluded that Constructivism allows the analyzed educational institution to evidence elements that can. |
Description: | Resumen: La educación es el pilar formativo de las personas; no obstante, a través de los años las instituciones educativas han mantenido unaeducación tradicional,queha provocadouna limitación enel desarrollo dela educación. Por ello, en la presente investigación Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional , se realiza unanálisis a través de la cimentación del marco teórico,partiendo de laidea que explica cómo la construcción del significadoempieza desde los conocimientos previos del estudiante. Se presentaal constructivismo como una mejora del proceso del aprendizaje y se fomenta los principios del constructivismo basados en la readaptación del proceso de enseñanza-aprendizaje. A través de la investigación bibliográfica sesustenta la explicación del Constructivismo Social y sus principios, en relación con elaprendizaje de los estudiantes en concordancia conla Propuesta Pedagógica Institucional, de la Unidad Educativa Tomas Jefferson. Finalmente se concluye que el Constructivismo permite que en la institución educativa analizadase evidencie elementos que pueden mejorar su sistema de aprendizaje ydesempeños en los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128966.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.