Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71959
Title: Aplicación de GeoGebra en la enseñanza de ecuaciones lineales en el Bachillerato General Unificado
Authors: Elizalde Briceño, Edison Patricio
Vera Guerrero, Darwin Adrián
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Vera Guerrero, D. A. Elizalde Briceño, E. P. (2025) Aplicación de GeoGebra en la enseñanza de ecuaciones lineales en el Bachillerato General Unificado [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71959
Abstract: Abstract: The thesis, "Application of GeoGebra in the Teaching of Linear Equations in Unified General High School," was developed with an applied research approach. Educational activities incorporating GeoGebra were conducted to assess its effectiveness in improving the understanding and resolution of mathematical problems. This research was conducted in several stages, including lesson planning, activity implementation, and assessment of academic performance before and after the use of GeoGebra. The findings reveal a notable improvement in the understanding of concepts and skills for solving linear equations, suggesting that this digital tool facilitates the visualization and manipulation of mathematical concepts. Students demonstrated increased interest and participation in classes, indicating that technology can transform classroom dynamics and enhance learning. This paper addresses the importance of interactive technologies in education to create more effective and engaging learning experiences and lays a foundation for future research.
Description: Resumen:El trabajo de titulación denominado, Aplicación de Geogebra en la enseñanza de ecuaciones lineales en bachillerato general unificado está desarrollado con un enfoque de investigación aplicada, se realizaron actividades educativas que incorporan GeoGebra para valorar su efectividad en mejorar la comprensión y resolución de problemas matemáticos. Está investigación se elaboró en varias etapas, incluyendo la planificación de lecciones, la implementación de actividades y la evaluación del rendimiento académico antes y después del uso de GeoGebra. Los hallazgos revelan una mejora notable en la comprensión de conceptos y habilidades para resolver ecuaciones lineales, lo que sugiere que está herramienta digital facilita la visualización y manipulación de conceptos matemáticos. Los estudiantes demostraron un mayor interés y participación en las clases, indicando que la tecnología puede transformar la dinámica del aula y potenciar el aprendizaje. Este trabajo aborda la importancia de las tecnologías interactivas en la educación para crear experiencias de aprendizaje más efectivas y atractivas, y establece una base para futuras investigaciones.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146262.TITN.
Appears in Collections:MAESTRÍA EN EDUCACIÓN, MENCIÓN GESTIÓN DEL APRENDIZAJE MEDIADO POR TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.